torsdag den 24. maj 2012

Chili størrelser


For nogen uger siden, forærede jeg en hel masse små chiliplanter væk. De fleste gik til dem jeg holder torsdags café med.

Igår var der een af dem der synes at min chili var LANGT foran deres, da den havde store grønne frugter. Men den der bærer frugt nu, var også sået i februar.... ca 2 mdr før de andre. Plus det, at der er forskel på sorter, hvor hurtigt de gror.

Så nu har jeg taget et foto for at illustrere størrelsesforholdene. Yderst til højre, står min Espelette, der har store frugter... den er sået i februar. I midten står der en Hot Banana, den er sået to mdr senere og er een af de to sorter jeg havde med til café. Hot Banana bliver mellem 50 cm og 90 cm høj, alt efter plads... og frugterne op til omkring 12 cm lange.  Den har næsten overhalet Espeletten i størrelsen, men jeg går også og nipper en masse blomster af, inden de springer ud, så planten kan koncentrere sig om at vokse i stedet.

Yderst til venstre står en piri piri... den er noget langsommere. Det er også een af de sorter jeg havde med til uddeling. Men den sætter blomster som en gal. Piri Piri planten bliver mellem 45 cm og 120 cm høj, alt efter den plads den har til rådighed.

Så kære Ragnhild, jeg skyder på din plante følges med min? Alt efter hvad potte du har den i nu ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar