tirsdag den 5. juni 2012

Gråt


Vejret er gråt, trist, koldt og ikke meget at skrive hjem om. Og ikke mindst TØRT! Ikke at jeg ligefrem holder af regn, for det gør jeg bestemt ikke. Men haven trænger voldsomt.

Jorden er tør laaangt ned i dybderne.

Men okay, når bare jeg gider at komme rendende med førstehjælp, med vandkanden - ja så går det.

Tomaterne har blomster og klarer sig godt. Så jeg håber jeg får større udbytte end sidste år.


De to tomater og to agurker, på billedet herover, har tilgengæld mere travlt! Jeg fik planterne foræret igår, af en veninde. Der stod de stadig i de små såpotter, man planter direkte i jorden senere.

Så rødderne har ikke haft meget plads at gøre med. Men som vi blev enige om: Klarer de det, er det fedt - gør de ikke, er det bare ærgerligt, så fik de chancen :)


Derimod klarer jordbærplanten og radisserne sig overordentligt godt. Der er gang i dem og de vokser det bedste de har lært. Jordbærplanten har endda sat unger. Dog er der ikke tegn på blomster endnu.


Ærter og bønner derimod, de driller mig i år. Jeg forspirede ikke indendøre... og måske jeg betaler prisen nu. For ud af de maaange frø jeg lagde i jorden, er kun ganske få kommet op.... og de har ikke ligefrem travlt.

Så hvis de resterende frø ikke snart viser sig, putter jeg alle bønner i EN krukke. Så jeg har to krukker ledig til andet sjovt.


I altankasserne, med blandet landhandel og ukendte frø, pipler det op nu. Det bliver spændende at se hvad der kommer. For jeg har indtil flere frø deri, som ingen kender oprindelsen af.


Nede bagerst i haven, i de store potter, begynder der også at være liv. Hurtigst på aftrækkeren var "Kaliforniavalmue" og i de to potter, øverst til højre, stikker "Stolte Kavalerer" næsen op. Kun "Brudeslør" i de sidste to potter, lader vente på sig.


Og så fik jeg lige plantet 24 små Lobelia. De stod til den nette sum af 30 kr for alle planterne. Det kunne jeg ikke stå for, da jeg endnu ikke har noget i haven, med farve på. Altså lige ud over stedmoderplanterne.


Chilierne klarer sig også fint. På trods af den manglende sol. Jeg synes dog ikke de voksede sååå meget endda. Indtil jeg lige bladrede forbi billedet fra den 6. maj... altså en måned siden. SÅ kan jeg godt se de er skudt i vejret. Dengang kunne der stå 5 potter i vinduet. Nu kan der kun stå 3.

Dog ville jeg ønske, der var mere gang i solen, så mine chili også kunne få lidt farve.

Så alt i alt, så mangler vi regn OG sol ;) mon vi kan mixe det lidt?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar