torsdag den 5. juli 2012

De mystiske frø

Mystiske planter 1

Jeg har vist før nævnt, at jeg fik nogen mystiske frø af naboen. Noget som de har skudt på var enten meloner, græskar, squash eller lignende.

Jeg aner ikke hvad det er. Men jeg kunne dermed regne ud at det ikke rigtigt fungerede, at der stod 9 planter i en 3 L potte ;) Så de er nu blevet plantet langs gavlen i bedet deromme.

Plante 1 , mon det er melon?
Og i det andet lange bed langs gavlen står det andet sæt mystiske planter :) Det skal blive spændende at se hvad der kommer til at gro på dem. Hvis der overhovedet kommer noget. Jeg har nemlig aldrig prøvet nogen af delene før.

Måske du ved hvad det er ?

Mystisk plante 2, squash måske?
Idag, fik jeg også to nye chiliplanter med posten. Jeg var ret spændt på hvordan man lige sendte en chiliplante med Post Danmark!!! Detviste sig, at manden havde fået specialfremstillet nogen bakker at sende i.... hamrende genialt må jeg sige. Og omend planterne så en lille smule trætte ud, har de klaret det super godt. Jeg kan varmt anbefale Bjarnes Frø!

Chiliforsendelse - i må undskylde billedretningen
Så jeg skyder på at han har forskellige højder bokse at sende i :) Men jeg er imponeret. Så de kom straks ud i fri luft, i nye større potter. Meget tiltrængt, da rødderne fyldte godt i potterne.

Black Naga og Trindad Scorpion Orange
Den ene hedder Black Nag og stammer fra The Naga Raja Mirch, oppe i bjergene i Assam, Indien.
Frugten bliver brun / sort som moden men kan dog ende med at få røde frugter. Frugten er meget stærk men har en lækker smag af Naga. Planten kan blive ca. 1 meter stor og styrken er 10+.

Den anden hedder Trinidad Scorpion Orange og har en fantastisk god aroma og en styrke der ikke er til at spøge med. Planten er meget produktiv. Modner til gul - orange. Styrken er 10+. Den er en klon afstukket fra Trinidad Scorpion. Denne variant sætter rigtig lækre gul-orange frugter som mange steder er opgivet til at være næsten lige så stærke som Bhut Jolokia og Naga Morich. Planten sætter MASSER af smukke frugter som har en god aroma ... inden efterbrænderen slår til....

Jeg ved dog ikke hvor meget de når på friland i år :) Men jeg må bare vente og se.... bare de får et par enkelte frugter, så føler jeg mig heldig.

Hot Banana
Derimod, ser Hot Banana ud til at klare sig rigtig godt. Den sætter frugter, som var den betalt for det :) Flere store og mange små chilier popper frem. Så inden ret længe, skal jeg igang med at producere nogen støttepinde, til at støtte de tunge grene i vinden. Jeg ved endnu ikke lige helt hvordan.

Habanero Caribbean Red
Og min kære smertensbarn, Habanero Caribbean Red, har endlig sat frugt. Det hjalp at sætte den ud og BLIVE ude. Den brød sig ikke om at blive flyttet ud og ind hver dag... temperaturskiftet gjorde at den konsekvent smed alle blomster. Nu ser det ud til at de faktisk bliver bestøvet og bliver siddende på planten :) dejligt!!


Oooog, af skade bliver man klog(ere) :) Under sidste heftige regnvejr, troede jeg at jeg havde mistet alle mine planter. De stod i læ under udhænget, troede jeg...... Men regnen var så voldsom, at jeg havde en mindre tsunami ud over alle tagrender.... så alt der stod i nærheden blev skyllet væk. Så alle chiliplanter LÅ NED, ud over kanten af deres potter.

Men til min store lettelse, viste det sig, at ingen var knækkede.... så de blev rettet op ien og støttet med ekstra pinde! Så nu, hvor de har varslet skybrud igen... har jeg rykket dem væk fra tagrenden og over i et hjørne, så vind og vand ikke burde komme SÅ voldsomt, som sidste gang :)

Så jeg håber det ikke går så galt som sidst....

5 kommentarer:

  1. Jeg er hverken botaniker eller plante-ekspert, men plante nr. 1 ligner lidt en begonie (!?). Bladene lige efter kimbladene ligner hvert fald begonie-blade. Men det vil jo vise sig om det er rigtigt eller rivende forkert ;-)
    Spændende at finde ud af ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt sikkert ikke begonie... de er også mørkere :) Det er med garanti enten squash, melon, græskar, aubergine eller noget i den retning :) Jeg ved bare ikke hvad... men må vist bare lade mig overraske ;)

      Slet
  2. Sejt med alle de chili. Det skal jeg også prøve
    mvh
    lars

    SvarSlet
  3. Hej Tina,

    Nu har jeg lige læst et par stykker af dine indlæg om chili. Det er vildt inspirende, og jeg skal også i gang. Laver du selv planterne fra frø, eller køber du som små planter.

    mvh
    Lars

    SvarSlet
  4. Hej lars, det er bare at kaste sig ud i det :) lige på nær de to planter på foto herover, har jeg sået det hele selv :)

    SvarSlet