lørdag den 28. juli 2012

Ny chili on the block


Idag fik jeg en sms : " Hej, jeg har en chili, den hedder chenzo og er for stærk for os, hvis du vil have den, må du få den"

Navnet sagde mig intet, men ord som chili og stærk, virkede og jeg sagde hurtigt jatak! :)

Chili Chenzo, er en kompakt plante, dækket af små (5-6 cm) stærke frugter i en ren sort farve. Chilifrugterne skifter farve til rød ved modning og sorten er særdeles velegnet til krukker. Højde 30 cm. Styrke 45.000 SCO.


Min piri piri, gør det godt. Det vælter frem med chilier i den meget meget tætte plante :) Der bliver trængsel, når de vokser sig større.


Min Hot Banana står med store flotte frugter. Nogen af dem ser lidt underlige ud, da de blev solskoldet. Men nu venter jeg spændt på modningen og den orangerøde farve de får.


Og endelig fik Caribbean Red Habanero godt fat. Den ser herrens ud i bladene, efter blæst osv. Men nu pibler det endelig frem med frugter. I laang tid smed den bare alle blomster. Men så blev jeg klogere og fandt ud af at den ikke brød som temperaturskiftene, ved at blive flyttet ind og ud hver dag. Så efter den blev ude, har den fået travlt.

Så hvis den holder hvad den lover, får vi snart svedperler i hovedbunden!! ;)


Cayenne Long Slim, har også været længe undervejs. Og i laaang tid har denne ene frugt hængt og pyntet på planten. Men nu ser den også ud til at eksplodere i frugter. :)


Og så er der min mystiske chili. En bekendt købte den til mig, mens jeg var i sommerhus. Den er underlig. For der er på een gang små modne orange frugter på den, samtidig med store grønne frugter og store frugter der er tæt på at være orange, som de små.

Normalt ville de små stadig være grønne. Og sorten kan jeg simpelthen ikke gætte. Så sidder du lige og tænker: Det vee jeg da! - så vil jeg være glad hvis du vil dele det med mig. På potten står der bare: Stærk chili.


Og Espeletten arbejder hårdt på anden runde af frugter. Jeg har allerede høstet røde frugter een gang. Det var dem der endte som chilimarmelade :) Og den nyder vi stadig... mums.

Så de eneste af mine chili der endnu ikke viser tegn på frugter er: Jamaican Bell, som nu er tæt på 160 cm høj og som har antydningen af små knopper. Og så er der de to nye jeg fik med posten. Black Naga og Scorpion. Men de er heller ikke ret store endnu.


Men tilgengæld ser det ud til at jeg i år skal have røde tomater på friland wohoo!! :) Dog er de mega små! De ligner til forveksling cherry tomater i størrelsen. OM de skulle være det, ved jeg ikke, da jeg fik planterne uden navn eller skilte i.

Så det bliver spændende.

Derudover har jeg nu ærter og bønner at nippe af :) Jordbærrene er stadig små og grønne, men havde sådan set heller ikke forventet at de gav frugter i år.

Mine squash, ser ikke ud til at blive til noget på friland. De er stadig kun 20 cm høje, mens min venindes er nok 60 cm høje og godt igang med at lave kæmpe frugter. Men hendes står så også i drivhus.

Behøver jeg sige at jeg glæder mig VILDT til drivhus??? ;) Nej hvor er jeg træt af at dække af for blæsende dage, voldsomme regnskyl osv.


1 kommentar:

  1. Det ses tydeligt at du har "grønne fingrer" -
    bliver spændende med drivhuset!

    :-) Dorthe

    SvarSlet