mandag den 27. august 2012

Fyn tur


Jeg har været ude og køre en "lille" tur idag :) I Svendborg bor nemlig en dame, der står og skal flytte til Australien inden længe. Og i hendes have stod en del chiliplanter, som hun jo af gode grunde ikke kunne tage med sig :) I øvrigt ville det også næsten være spild, for hun flytter ind hos een der i DEN grad ikke mangler chili!

Så hun havde altså sat sine planter til salg.... Så Trine (strikkekrikken) og jeg, ville ud og se om der var noget vi kunne bruge. Så planen blev, at vi mødtes hos Trine til frokost og så derfra, kørte ud og kiggede planter :)

Trine bor hyggeligt og økologisk i halmhus, med lækkert stort drivhus og have :) Åh baaare det var mig ;)

Jeg valgte kun to planter, da de var væææsentlig større end jeg troede ;) Så jeg har valgt en "7pod Jonah", som dog "kun" er ca. 60 cm høj men meget tæt. 7 Pod Jonah har den stærkest aroma blandt alle 7 - Pod chilier. Duften er så stærk at hvis man skærer den over snuser til den vil man nyse. Mange siger at den er stærkere end Bhut Jolokia... altså omkring 10 på scovilleskalaen.


Og dernæst valgte jeg en Dedo de Moca (orange)... den er ikke vildt stærk, den ligger omkring styrke 3-6 på scoville skalaen. Men planten! DEN er høj! Den er lige nu på højde med mig (160 cm) og den kan blive op til 2 m høj....


Men SÅ kunne Frk. Evigglad ikke rumme flere planter ;) Hmm hvilket måske ikke er helt sandt, for Trines bil kunne "nemt" rumme 3, hvoraf den ende var lidt større end min den store ;)

Og så fik jeg marmelade idag :) 1 glas abrikosmarmelade med en snert af chili, af Trine. Samt en slat (smagsprøve) på en hidsig chilimarmelade, fra hende med planterne ;) Vær forsigtig med den, sagde hun.... puha sveder ved tanken ;)

Så nu er chili bestanden vokset lidt igen og jeg er nu oppe på 12 sorter på en miniterrasse. Trænger SÅ meget til drivhus!!! ;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar