fredag den 22. februar 2013

Små grønne spirer


Vindueskarmen begynder at bugne over, af små grønne chilispirer :) Vidunderligt syn, hvis du spørger mig.

Hver dag, strikker 2-3 nye små chili næsen over jordoverfladen... eller nærmere ryggen, for de knejser ryggen, op gennem jorden, for så at rejse sig i sin "fulde højde" mod lyset :)


Man kan se det på billedet herover :) Små stærke fætre der skubber sig op gennem jorden.

Man kan se på mine skilte, at jeg sætter små streger... een forhver spire der er at se. For når der står 50+ potter rundtomkring, kan man ikke huske i hvilke der var 1-2 eller 3 igår. Og når man bogfører spiredato, er et vist system nødvendigt ;) Om mit er godt, ved jeg ikke... men det fungerer for mig.


Sådan ser det ud, når små chilifrø, spirer på vat. Sjovt at følge med i hvordan den lille hale vokser ud, som halen på en haletusse, eller som formen på en sædcelle.

De gør det godt på de fugtige vatstykker og spirer ret godt på den måde :) Vidste du, at nogen dyrker chili uden jord? De dyrker i en form for små runde lecakugler og med et vand-risle system, der skyller godt igennem og vander rødderne fra tid til anden :) En metode der pirrer min nysgerrighed ganske meget.

Men det er der nu meget der gør. Bl.a. også grolys. Næste vinter HÅBER jeg at få råd til bare EN grolampe, så jeg kan prøve at så et par enkelte planter allerede om vinteren :)


For nogen måneder siden, fik jeg denne flotte Strelitzia Reginae (Også kaldet paradisfugle blomst) af en rigtig flink "lidelsesfælle", Verner. Den kom med posten, pakket godt ind og lignede bare en sød lille gnalling :)

Nu er den lidt større og udvikler smukke blade og ser godt ud. Desværre skal den være temmelig gammel (ca. 5 år) før den viser sine smukke blomster :) Men jeg venter i spænding!

Der ud over, venter jeg på i morgen. Der skal jeg nemlig hente et drivhus hos mine venner i Sønderjylland!! WOHOOO første sæson med drivhus. Og jeg kan slet ikke vente på at foråret kommer med sol og varme!!


3 kommentarer:

  1. Wauw...som altid bliver man i dejligt humør og føler sig inspireret når man læser din Blog Tina!!...Skønt...ser rigtig godt ud!!..Kh Verner :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er SÅ fedt Verner :) Jeg skulle have haft en have for mange år siden.

      Slet
  2. Det er så livsbekræftende med små spirer. Jeg har nogle artiskokker, der er på vej.
    Det må være dejligt med et drivhus - tillykke med det :)

    Jeg må "nøjes" med min udestue, men den er glimrende til tomater, så jeg klager ikke :) Satser i øvrigt på at få lavet nogle mistbænke også. har lige scoret nogle store vinduer til en billig penge :)

    SvarSlet