mandag den 29. april 2013

Travlhed i køkkenet

 
Jeg har virkelig hygget mig idag :) Jeg skulle jo have brugt al den ekstra ramsløg, jeg havde til overs fra igår!
 
Derfor har jeg også lavet kryddersmør idag. Jeg har simpelthen bare hakket ramsløg fint og rørt det sammen med god smør, i røremaskinen. Og derefter beholdt halvdelen i skålen og tilsat chili. Så det gav to slags smør.
 
Det formede jeg til små pølser, rullet i film. Så nu ligger de i fryseren, lige klar til at hive op i små portioner. Og MUMS det smager godt!
 
 
Se bare hvor smukt det er, når det bliver skåret i skiver :) Og duften er super. Alt det gode fra hvidløg, bare ikke ånden bagefter ;)
 
 
Det er et dårligt foto herover, jeg ved det ;) Men ville bare lige vise, at jeg hakkede en kæmpe bunke ramsløg og smed det i ovnen for at tørre det. Så nu står der et halvt "dolmio-glas", med tørret ramsløg. Lige til at bruge af og duften er vildt koncentreret og lækker.
 
 
Sidst, men ikke mindst, fik jeg bagt disse tre store madbrød. Jeg elsker lidt godt brød som tilbehør, snack eller i madpakken. Og det her dufter himmelsk. .... jeg har ikke nået at smage endnu.
 
Her er opskriften på madbrød med ramsløg:
  • 50 g smør                             
  • 2 dl mælk
  • 1 dl yoghurt naturel
  • 25 g gær
  • 1 tsk sukker
  • ½ tsk fint salt
  • 3 spsk hakket, frisk ramsløg
  • 400 g hvedemel
Smelt smørret i en gryde. Tag gryden af varmen og tilsæt mælk og yoghurt. Blandingen skal være lillefingervarm. Hæld den i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Slå dejen godt sammen med fx en grydeske. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Form dejen til et rundt, fladt brød (ca. 28 cm i diameter) og læg det på en plade med bagepapir. Rids brødet næsten igennem, så der dannes otte trekanter. Pensl brødet med yoghurt og bag det midt i ovnen. Drys evt. brødet før bagning, med flagesalt, chili eller andet lækkert.
 
Bages ved 225 grader i ca. 20 minutter.
 
 
Det eneste hjemmelavede, jeg nåede at smage idag var mit pesto :) Lige en eftermiddags snack... en bolle med pesto og tomat, drysset med friskkværnet peber..... aaaah!
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hvor er du kreativ i køkkenet. Jeg bruger vores ramsløg i salaten, det er, hvad det bliver til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie :) Jeg havde bare lidt overskudsenergi den dag og aaalt for meget ramsløg :D

      Slet