torsdag den 19. september 2013

Farver og forfald

Ananaskirsebær
I min have er der også ting der modner fint :) Så det skal ikke være det rene jammer, som i sidste indlæg.

Mine Ananaskirsebær giver godt og nu er de ved at være modne :) Så idag har jeg spist de første hjemmedyrkede gule frugter. Uhmmm de er gode.

Numex Twillight
Blandt chilierne er der også mange der drøner derudaf. Her er det en Numex Twillight. der rummer hele farveskalaen fra lilla over gul til orange og rød. Den er smuk og pynter virkelig i drivhuset lige nu. Dens skønhed dækker over en styrke 6.... til sammenligning kender du sikkert jalapeno, der er styrke 5.

Peppadew
Peppadew, den lille røde chili, som du ofte finder i salatbarer hos fx Bones restauranter i syltet form. Den har kørt på længe og har givet godt. Nu er sidste hold ved at være godt modne og klar til at spise :) Dem er jeg ret vild med. De er milde... omkring styrke 3, med lidt bid uden at være stærke.

Pimiento de Neyde
Min højdespringer hedder Pimiento de Neyde. Den når helt til kip i drivhuset og bærer smukke sort/lilla frugter. Styrken ligger på 9 og er én af de stærke. Den ligner ikke noget særligt, men jeg har prøvet at sætte tænderne i den og danset en lille overrasket smertedans ;)

Nora de Bola
Endnu en mild fætter på styrke 4. Ikke meget ulig Peppadew, hvis du spørger mig :) Dog lidt stærkere i det. Den har også givet godt og fylder også godt i drivhuset. Planten er høj og breder sig en del.

Jeg har endnu ikke høstet denne plante, men kun smagt en enkelt.

Datil Yellow
Datil Yellow, en styrke 10 chili, har til gengæld givet rigtig godt. En af de få i mit drivhus, i den stærke ende, der har givet godt og som er høstklar. I hvert fald for de fleste frugters vedkommende :) Jeg vil tro at 1/5 del af dens frugter endnu er lysegrønne.

Den er smagfuld og meget stærk. En spændende chili, som jeg tror jeg vil have igen.

Rooster Spur
Rooster spur - eller på dansk Hanespore. Den ligner sporen på kokkemandens fod og ligger på styrke 5, ligesom jalapeno. Jeg er ikke synderligt begejstret for den. Den giver godt og er pæn at se på... men jeg synes ikke smagen er noget at råbe hurra for.

Så den ryger af listen fremover :)

Mik Schack
Min Mik Shack chili derimod kommer til at indgå som fast indslag. Den har givet helt eminient godt og jeg har tilmed nået at få masser af modne frugter. Smagen er sød, lækker og HOT. Styrken er 8 og absolut stærk uden at være en totalt dræber :)

Santa Fe Grande
FULD knald på kuløren, er der tilgengæld på min Santa Fe Grande :) Den er smuk, men har ikke givet så godt som jeg troede den ville. Den ligger kun på styrke 1 og jeg må med skam tilstå, at jeg ikke har smagt den endnu ;) Den har stået lidt gemt bag nogen andre chiliplanter og jeg har helt overset den.

Jalapeno Mucho Nacho
Jeg er ret sikker på at dette er en Jalapeno Mucho Nacho. Det er den eneste i mit drivhus jeg har mistet skiltet på. Det er helt hundrede en Jalapeno og størrelsen tyder på Mucho Nacho. Den er som de fleste Jalapeno en styrke 5 og smager fantastisk.... om end alle mine Jalapeno har manglet lidt styrke i år... uvist af hvilken grund.

Black Cuban
Udenfor drivhuset står min Black Cuban. Den røg ud af drivhuset for længe siden, fordi den var tæt besat af lus! De små krapyl har virkelig været irriterende i år.

Black Cuban er en styrke 9 og jeg HAR smagt den ;) Det er én af de chili der er smukke at se på, den er stærk, men den har ikke den vilde smag. Tilgengæld har den ydet ret godt.

Rocoto
Min Rocoto røg også udenfor drivhuset for længe siden... men det var mere pga. pladsmangel. En Rocoto breder sig ret voldsomt. Den fylder mere i bredden end i højden. Jeg vil skyde min plante til at være mindst 1½ m i diameter.

Styrken ligger på 9. Smagen har jeg endnu til gode. Men jeg har lige plukket dem alle sammen (de der var røde), da temperaturen udenfor nu er dalet til sølle 8 grader. Og da klokken kun er 1 om natten, så bliver det koldere endnu. Så jeg frygter at resten går til.

Der ud over, går det også godt for min citronchili ... den har VIRKELIG givet mange chili og smager eminent :) Den bliver en fast bestanddel i mit drivhus fremover. Den er dog næsten tømt for chili og står nu på græsplænen. Så hvis der bliver så koldt som frygtet, dør de nok.

Min stakkels solsikke
Én ting der i hvert fald nok snart dør, er min store flotte solsikke :) Den var lige omkring 3 meter høj, da blæsten tog den, her den anden dag.

Så nu ligger den på græsplænen, med rødderne delvist oppe over jorden, præcis som et stort væltet træ. Så jeg overvejer lidt om jeg skal snitte blomsterne af og nyde dem indendøre lidt.

De flerfarvede gulerødder
I køkkenhaven kører gulerødderne på sidste vers. Forstået sådan at toppene begynder at se noooget triste ud. Men når jeg hiver gulerødderne op, er de fine og lækre om end lidt små i det.

Så inden længe bliver et par af bedene ryddet og der bliver gjort plads til krydderurterne. De har nemlig stået i potter hele sommeren og det er alt for bøvlet mht. vandingen. Så nu skal jeg lige have skabt mig et overblik over hvilke der kan stå ude hele året... og hvilke der skal forblive i potte og rykkes i drivhus vinteren over :)



2 kommentarer:

  1. Tak for rundturen i dit chili-gartneri. Det var spændende at følge med. Hvad bruger du dog alle de chilifrugter til? Jeg har tidligere dyrket en masse, men måtte sande at de bare endte i poser i fryseren, og aldrig rigtig kom videre. Gode tips til opbevaring og anvendelse læser jeg gerne om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke :) det kan jeg da lave en blogpost om... Stay tuned. Der er så meget at bruge dem til :)

      Slet