onsdag den 12. februar 2014

Alt vokser med fuld fart


Der er fuuuuld gang i kravlegården - chillingerne vokser som var de betalt for det :)  Dem der før bare var to små kimblade, er nu flotte og man kan genkende deres træk, ud fra sorten. Nogen er spraglede, nogen er hurtige i højden, andre lave og tætte.

Der er ingen tvivl om at undervandingen og den luftige kokosblanding er lige sagen. De trives helt vildt godt :) De har smukke grønne farver og bladene strutter af sundhed. Og så er det hele meget meget lettere at styre end sidste år. Der stod jeg og vandede de små potter ovenfra, med tuden af en sodavandsflaske, jeg havde boret huller i låget på. Og var konstant usikkert på om jeg vandede nok, eller for lidt. Nu hælder jeg bare vand i bunden af vandingsbakken, så vandet står en cm op ad potternes bund... og så efterfylder jeg bare når de har drukket det.


Det er lidt svært at gengive rigtigt på fotos. Men håber det her giver et billede af hvordan. I bunden af spirebakken, ligger der sådan noget gråt "hundetæppe", til at suge og holde på vandet. På den måde bliver det aldrig helt tørt i bunden, med mindre man rejser hjemmefra ;)

Og som vist i posten herunder, søger rødderne straks ned mod vandet og de sprudler bare. Sidste år når jeg pottede om, var der slet ikke så tæt af rødder i potterne. Ikke på den her måde.


Herover ser du en lille Lilac chili :) Den er ikke ret gammel, men viser allerede at den bliver en flot spættet dame. Jeg er ret forelsket i de spættede blade - de giver SÅ meget liv og skønhed :)


Nu HAR jeg også andet end chili i børnehaven derinde :) Her er det Jacaranda træer. Jeg såede en hel flok frø, da jeg var usikker på hvor svære de var. Men eeeh jeg har rigeligt til et par haver eller tre!! Jeg tror jeg har små 10 spirer nu.... liiidt overkill når man tænker på de kan blive 25-50 meter høje, i deres naturlige voksested.

Men så er det godt at min plan er at lave en opstammet og en bonsai ;) Nu må vi se om jeg kan hitte ud af det. Og ellers må de vokse som de kan og holdes lidt nede med en saks !

Der ud over har jeg også sået en flok Flagermuslilje, både i hvid og i sort. En ULTRA smuk og spændende blomst, som jeg håber at have held med. De er vist ikke lige de letteste at få til at spire - men jeg har tænkt mig at tage kampen op :)


Blomsten kan blive så stort som et hoved. Og knurhårene kan blive op til en meter lange :) Smuk ikke?

Der ud over skal der idag såes nogen Afrikanske Kornliljer :) Og jeg SIGER jer bare de er smukke. En helt speciel farve jeg aldrig før har set på en blomst. De skal også ha det lidt specielt i spiringen... så dem tør jeg heller ikke føle mig skråsikker på om lykkes. Men prøves, det skal de ;)


Men først står den på strikkehygge hos genboveninden - så kan de spændende liljer lige nå at spire imens jeg er væk ;)




7 kommentarer:

  1. hold da op du har gang i spirene :) det er dejligt.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er fuld gang i spirerne Marianne, det er skønt!! :)

      Slet
  2. Jeg tror ikke din profilbeskrivelse bliver ved med at stå til troende Tina....det der med at du er nybegynder ud i det grønne holder simpelthen ikke mere!!! :-) Som altid nogle skønne og inspirerende billeder du illustrerer posten med!! Og Virkelig nogle spændende planter du har sat til spiring der!! Du kan nok nå at strikke en hel del trøjer og strømper inden de spirer, men de er Helt sikkert værd at vente på!!..Held og lykke med dem! Knus...Verner :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Naaaah KAN da godt være jeg skal have skrevet det på en lidt anden måde efterhånden ;) Men er også langt fra øvet synes jeg.
      Jeg har en RIGTIG god spiringsliste i år og jeg glæder mig vanvittigt til at gå smagsrunder i drivhuset!! :) NØJ det kommer til at blive hot i år.

      Slet
  3. Wow! Tak for en inspirerende blog :) Flagermuselilje og afrikanske kornblomster. Og de farver! Det må jeg huske! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme da :) Ja det er nogen smukke blomster og jeg er SÅ spændt på om jeg kan finde ud af dem :)

      Slet
  4. Hold da op - nogle spændende blomster du viser :-) Har aldrig set en Flagermuselilje før. Virkelig interessant!

    SvarSlet